Merkez Efendi Tekkesi
KÜLTÜR
23.06.2011 - 14:20, Güncelleme:
23.06.2011 - 14:20
Merkez Efendi Tekkesi
Bir tarikat külliyesi niteliğindeki Merkez Efendi Tekkesi topluluğunun çekirdeğini oluşturan ve İstanbul'un en önemli tasavvuf merkezlerinden birisi olan tekkenin kurucusu,
Halvetilik'in Sümbüli koluna mensup Merkez Efendi lakaplı Şeyh Musa Musliheddin Efendi'nin türbesini barındırıyor. Merkez Efendi'nin 1514’te mensubu olduğu tarikatın (Halvetilik) halvet geleneğine uygun bir tekke tesis ederek sur dışındaki bu tenha yere yerleşmiş. Merkez Efendi'nin kendi buluşu olan mesir macununu Yavuz Sultan Selim'in eşi Ayşe Hafsa Sultan'ın inşa ettirdiği külliyenin zaviyesinde şeyhlik ve darüşşifasında tabiplik yapmak üzere Manisa'da bulunduğu süre zarfında icat ettiği biliniyor. Merkez Efendi Tekkesi kuruluşunu izleyen yüzyıllar boyunca, asitane (Bir tarikatın veya tarikat kolunun merkezi) veya pir makamı (Tarikat veya tarikat kolunun kurucusu olan pir türbesini barındıran tekke) olmamasına rağmen, halkın Merkez Efendi'ye hayattayken gösterdiği sevgi ve saygının vefatından sonra da devam etmesi, türbenin en itibarlı ziyaretgahlardan ve İstanbul'un en önemli tasavvuf merkezlerinden biri olmasını sağladı. Bu durumundan dolayı da tekkenin binaları çeşitli tarihlerde onarıldı. Tekkelerin kapatılmasını (1925) izleyen dönemde cami-tevhidhane yalnızca cami olarak kullanılmayı sürdürdü ve 1965'te bir onarım geçirerek sağlam durumda günümüze kadar ulaştı. ZEYTİNBURNUHABER.ORG
Bir tarikat külliyesi niteliğindeki Merkez Efendi Tekkesi topluluğunun çekirdeğini oluşturan ve İstanbul'un en önemli tasavvuf merkezlerinden birisi olan tekkenin kurucusu,
Halvetilik'in Sümbüli koluna mensup Merkez Efendi lakaplı Şeyh Musa Musliheddin Efendi'nin türbesini barındırıyor. Merkez Efendi'nin 1514’te mensubu olduğu tarikatın (Halvetilik) halvet geleneğine uygun bir tekke tesis ederek sur dışındaki bu tenha yere yerleşmiş. Merkez Efendi'nin kendi buluşu olan mesir macununu Yavuz Sultan Selim'in eşi Ayşe Hafsa Sultan'ın inşa ettirdiği külliyenin zaviyesinde şeyhlik ve darüşşifasında tabiplik yapmak üzere Manisa'da bulunduğu süre zarfında icat ettiği biliniyor.
Merkez Efendi Tekkesi kuruluşunu izleyen yüzyıllar boyunca, asitane (Bir tarikatın veya tarikat kolunun merkezi) veya pir makamı (Tarikat veya tarikat kolunun kurucusu olan pir türbesini barındıran tekke) olmamasına rağmen, halkın Merkez Efendi'ye hayattayken gösterdiği sevgi ve saygının vefatından sonra da devam etmesi, türbenin en itibarlı ziyaretgahlardan ve İstanbul'un en önemli tasavvuf merkezlerinden biri olmasını sağladı.
Bu durumundan dolayı da tekkenin binaları çeşitli tarihlerde onarıldı. Tekkelerin kapatılmasını (1925) izleyen dönemde cami-tevhidhane yalnızca cami olarak kullanılmayı sürdürdü ve 1965'te bir onarım geçirerek sağlam durumda günümüze kadar ulaştı.
ZEYTİNBURNUHABER.ORG
Merkez Efendi Tekkesi kuruluşunu izleyen yüzyıllar boyunca, asitane (Bir tarikatın veya tarikat kolunun merkezi) veya pir makamı (Tarikat veya tarikat kolunun kurucusu olan pir türbesini barındıran tekke) olmamasına rağmen, halkın Merkez Efendi'ye hayattayken gösterdiği sevgi ve saygının vefatından sonra da devam etmesi, türbenin en itibarlı ziyaretgahlardan ve İstanbul'un en önemli tasavvuf merkezlerinden biri olmasını sağladı.
Bu durumundan dolayı da tekkenin binaları çeşitli tarihlerde onarıldı. Tekkelerin kapatılmasını (1925) izleyen dönemde cami-tevhidhane yalnızca cami olarak kullanılmayı sürdürdü ve 1965'te bir onarım geçirerek sağlam durumda günümüze kadar ulaştı.
ZEYTİNBURNUHABER.ORG
Habere ifade bırak !
Bu habere hiç ifade kullanılmamış ilk ifadeyi siz kullanın.
Habere ait etiket tanımlanmamış.
Okuyucu Yorumları
(0)
Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.